UTVÄRDERING AV SKOLPROJEKTET MINORITETSSPRÅK


- ett samarbete mellan Luleå Kulturskola och Hemängsskolan



Bakgrund

Önskemål från Gula spåret/Hemängskolan att i deras tematiska arbete föra in de estetiska uttrycken: Musik och dans. Grupperna växlar mellan stationerna. Redovisning vecka 45.

• Att skapa intresse och öka kunskapen om minoritetsspråk i Sverige.
• Att ge eleverna en musikalisk upplevelse och träna deras färdigheter att uttrycka sig estetiskt.
• Att möta gula spårets alla elever (F-åk 6, 90 elever).
• Att tillsammans kunna skapa musik, rytm och dans i elementära former genom temainriktat arbete. Vidare att kunna få kunskap och lära känna minoritetsspråken (samiska, miänkieli, finska, romani och jiddisch) i Sverige.

Skola, barn/skolform projektet vänder sig till samt period:


Hemängskolan. Gula spåret. F-åk 6, 90 elever.
Planering projekt:36-38
Genomförande: Vecka 39-45
Redovisning: Vecka 45, Torsdag den 11 november
Utvärdering: Vecka 46


Projektet kopplar till följande mål i styrdokumentet LPO-94:

• Skolan skall främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse (Ur; kap. 1 Skolans värdegrund och uppdrag).
• Skolan skall sträva efter att varje elev känner trygghet och lär sig att ta hänsyn och visar respekt i samspel med andra (Ur; kap. 2.2 kunskaper)
• Skolan ansvarar för att elev efter genomgången skola har en förtrogenhet med centrala delar av vårt svenska och nordiska och västerländska kulturarv (Ur; kap. 2.2 kunskaper).


Mål med projektet:

Vad kan deltagarna efter genomfört projekt? Vilken resa har deltagarna gjort?

• De känner till de fem minoritetsspråk i Sverige. Vidare har de forskat om språken och kulturen.
• De kan nio sånger och två danser.
• De har ackompanjerat med olika instrument.
• De har tillsammans arbetat fram en redovisning/föreställning och scenografi.
• Kulturskoleeleverna på skolan ska ingå i husbandet.


Målet är uppnått när (målkriterier):

• När föreställningen är genomförd.
• När barnen har fördjupat sig i de olika kulturerna/minoritetsspråken.
• När barnen kan berätta någonting om språket och kulturen de arbetat med.

Aktiviteter

Eleverna delas in i fem olika huvudgrupper. En för varje språk (samiska, miänkieli, finska, romani och jiddisch). Lektionspassen är 25 minuter x 2 varje vecka och innehåller musikalisk upplevelse i form av sång, spel och dans. Under lektionerna övade vi sång och musik. Hemängskolans pedagoger skrev manus och arbetade med temats innehåll samt gjorde redovisningsmaterial.

RedovisningTorsdagen den 11 november avslutade vi projektet med att ha en föreställning för några av skolans elever och personal efter lunch och två föreställningar på kvällen för föräldrar. Föreställningen dokumenterades i bild av Tommy. Ljudfiler spelades in av Niklas och lades ut på hemsidan.

Utvärdering
Diskussion samt kommentarer utifrån utvärderingsfrågorna
• Bra tema i tiden
• Bra samarbete med skolans lärare
• Tiden för genomförandet på skolan var lagom (6 veckor) men vi skulle lagt in mer tid för egen förberedelse.
• Positivt att våra instrumentalelever kunde medverka.
• Extra plus för Sven och Christers ljud och ljus medverkan.
• 35 minuters föreställning var perfekt.


Har ni nått ert syfte med projektet?
Om ej, varför inte?

Ja!

Blev projektet som ni planerade det?
Om ej, vad blev annorlunda?

Ja! I stort blev allt som planerat dvs barnen fick göra en estetisk redovisning av sitt skolarbete.

Vad har ni lärt er av projektet?

• Vi har lärt oss att det är viktigt och uppskattat med denna typ av arbete ute på skolorna där det traditionella skolarbetet och de estetiska uttrycken integreras.
• Det är roligt att arbeta med hela laget.
• Vi skulle gärna vilja ha förstärkning av drama och dans eftersom vi känner att det är en kompetens vi saknar.
• Vi bör förbereda oss bättre innan projektets start och repetera någon gång extra under projektets gång.
• Vi bör sammanställa ett utvärderingsformulär att dela ut till lärarna och/eller eleverna efter projektets genomförande.

Reflektioner och slutkommentarer

Projektet låg rätt i tiden och har verkligen vidgat både elevernas och våra kunskaper om minoriteternas villkor i Sverige. Eleverna var trevliga och intresserade. Skolans lärare var positiva och engagerade. Slutprodukten var lika viktig som processen. Föreställningen blev riktigt proffsig tack vare ljud och ljus ifrån Kulturskolan. Överlag är vi nöjda med vår insats i projektet och att vi har uppnått vårt syfte. Det har också varit trevligt att arbeta tillsammans i laget.


Medverkande pedagoger på Kulturskolan och i för, grund, särskolan:

Niklas Haak, Monika Jonasson, Tommy Björklund, Margaretha Gunnarsson, Lilian Nyberg och Sven-Erik Omberg. Gula spårets personal.

Ljud/ljustekniker
Sven och Christer